maanantai 27. toukokuuta 2013

Viimeinen kouluviikko ennen kesälomaa

Tänään jonottaessani oppilaiden keskellä ruokalan linjastolla tuli outo olo. Nyt on tosiaankin jo tämän lukuvuoden viimeinen kouluviikko.

Meiltä oli yksi opettaja oppilaineen tänään luokkaretkellä. Hän opettaa yleensä teknisiä töitä maanantai-aamuisin minun luokalleni ja minä hänen oppilaitaan yhdessä toisen kollegamme kanssa. Me kaksi emme nyt kuitenkaan lähteneet teknisen työn luokkaan työkalujen keskelle, varsinkin kun kaikki työt ovat valmiina. Oppilaat olivat ihan tyytyväisinä tietokoneella pelaamassa pareittain vuorotellen Sumdogia. Jotkut olivat Lastenkirkon sivuilla. Eipä sitä näin viimeisinä päivinä oikein jaksa tehdä mitään korkealentoisempaa.

Kahdella seuraavalla tunnilla kaksi koulumme muuta luokkaa tuli meidän luokkaamme tekemään KivaKoulu -hankkeen lähtötilanne-kyselyä tietokoneilla. Meillä on aina otettu kiusaamisen ehkäisy ja -käsittely vakavasti, mutta KivaKoulu Ohkolan koulusta tuli vasta hiljattain. Materiaali vaikuttaa hyvältä.



Minä olin omien oppilaitteni kanssa hienotunteisesti evakossa, kyselyssähän on tärkeää voida vastata anonyymisti. Kolmasluokkalaiset vastasivat kyselyyn omalta osaltaan jo viime viikolla.

Luin kolmosille loppuun Susikoira Roi -kirjan. Jaksoivat kuunnella monta lukua, sen verran jännittävä kirjan juoni on. Kirja on minun omani, sisäkannessa olevan päivämäärän perusteella olen lukenut sen kolmannen luokan syksyllä. Jännittävää lukea se nyt samanikäisille oppilaille. Vähän tuli ääneen lukiessa siistittyä 70-luvun kieltä. Anteeksi, Jorma Kurvinen!

Ei kommentteja: