lauantai 18. toukokuuta 2013

Loppukevään juttuja

Koulussa on tyypillinen loppukevään tohina. Teen aina elokuussa suunnitelman siitä, mitä opetan milläkin viikolla lukuvuoden aikana. Vuosien kokemuksen jälkeen olen oppinut jättämään 3-4 viimeistä viikkoa melko tyhjäksi, korkeintaan suunnitelmassa mainitaan matematiikan kertaussivuja tai englannin viimeisiä, kesäsuunnitelmiin keskittyviä kappaleita. Usein opettajan kalenteria keväällä selaillessa tulee kuitenkin tunne, että joudun keksimään viimeisiin päiviin hurjasti täytettä. Mutta sama juttu joka vuosi: viimeiset pari-kolme viikkoa hurahtavat valtavalla vauhdilla ja päivät täyttyvät kaikenlaisella kuin itsestään.

Perjantaina oli jännittävä päivä. Kello 11 Suomen aikaa alkoi Flashmeeting, jossa selvisi Schoolovision2013 -laulukilpailun tulos. Meillä Ohkolan koululla oli vähän harmittava tilanne sikäli, että kello 11.30 alkoi koulun pihassa Sirkus Siriuksen esitys koulumme kaukaloon pystytetyssä sirkusteltassa. Oppilaat ennättivät siis katsoa lähetystä valkokankaalta vain parikymmentä minuuttia. Mutta he olivat mukana alun tervehdyksessä heiluttamassa takanani (aika 1:15 lähetyksessä). Lapset lähtivät avustajan ja muiden opettajien kanssa sirkukseen ja minä odotin, kunnes oli Suomen vuoro antaa pisteet (24:08).

 
Ei tullut menestystä, ei. Voittajakoulu löytyi Israelista, hieno esitys! Kaikki hyvin pärjänneet videot vaikuttavat ammattilaisten tekemiltä ja ovat todella laadukkaita. Mehän teimme videon kokonaan omin voimin. Sijoitus oli 31. Kilpailijoita oli loppujen lopuksi 37. Että näin. Mielestäni tämä oli kuitenkin mukava ja hyvin opettavainen projekti. Ensi lukuvuoden suhteen täytyy tehdä päätöksiä. Yritämmekö saada apua vaikka jostain elokuva-alan oppilaitoksesta? Mikä kappale? Joku kansainvälisesti tunnettu suomalainen hittibiisi? Laulukieleksi englanti?
 
Kolmasluokkalaiset jatkoivat Sumdog -matikkapelin pelaamista.
 
 
Olen todella tyytyväinen peliin. Tehtäviä on monentasoisia ja -tyyppisiä. Oppilaat pitävät tosi paljon! Luokkakaverit esimerkiksi pelasivat vierekkäin tennistä keskenään kilpaillen. Nopeammin oikein vastannut sai pelissä syötän läpi. Ja heti uusi peli edellisen jälkeen. Oppilaat keksivät itse, miten pääsee kutsumaan juuri tietyn oppilaan samaan peliin kanssaan.
 
Opettajan profiilissa näen koko ajan, mitä peliä oppilas pelaa ja miten hän menestyy siinä. Voin siis valvoa, jos joku ei ota hommaa tosissaan ja valikoi vastauksia miten sattuu. Tai jos peli on oikeasti vaikea, sitten osaan neuvoa oikeassa asiassa. Opettajan näkymässä voin myös avata tai sulkea kaupan. Peleistä kertyy "kolikoita", joilla saa sitten vaikkapa muokattua hahmonsa ulkoasua. Avaan kaupan aina vähäksi aikaa, mutta en koko tunniksi, ettei pääpaino mene shoppailuun. Ostosmahdollisuus on kuitenkin hyvin motivoivaa ja kannustaa pelaamaan (=harjoittelemaan matematiikkaa) mahdollisimman paljon.
 
Tässä muutamia kuvia:
 
Jakolaskua ja murtolukuja:
 
 

 
 
 
 
Yhteenlaskua:

 
 
 
Vähennyslaskuja:

 
 

 
 Suurin?
 


 
 
 
 
Kerroin jokin aika siitä, että pidin kuudesluokkalaisille tiiviin opetustuokion Windowsin elokuvatyökalun käyttämisestä. Kuutoset olivat kukin käsikirjoittaneet oman opettajansa johdolla oman elokuvan. Sitten he olivat äänestäneet mielestään parhaan, joka kuvattiin ja esitetään viimeisellä viikolla.
 
Hämmästelin suu auki voittanutta kuvakäsikirjoitusta. Aivan mahtavaa työtä! Hyvä Siiri! Ja hienoa opetusta myös kuutosten opettajalta!
 
 
 
Tämä kuudesluokkalainen on nyt työstänyt elokuvaansa välillä minun luokassani, välillä omassaan. Sekä elokuvaleikkeet että keskeneräinen elokuvatiedosto on talletettuna oppilasverkon verkkoasemaan, joten ne voi avata millä tahansa oppilasverkon koneella. Hienoa työtä kerrassaan! Lahjakkaita oppilaita meillä!
 
 
 
Kirjoitin jokunen päivä sitten myös muutamasta viidesluokkalaisesta, jotka muokkasivat pyöräelokuvaa avullani. He eivät silloin muistaneet, mihin he olivat videota lähettämässä. Kyseessä on Fillarifilmi, Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Villa Artun valtakunnallinen videokilpailu 12-20 -vuotiaille. Nämä meidän nippanappa 12-vuotiaat ovat siis kovassa seurassa.  Hienoa työtä tytöiltä! Voittaja julkistetaan 13.6.
 
Vielä yksi juttu tulee mieleen. Koulumme kakkoset, kolmoset ja neloset esittävät ensi viikolla koulun kevätjuhlassa kolme laulua. Keksin äänittää musiikintunnilla laulut Audacityllä ja soittaa sitten heti ryhmälle. He kuuntelivat korvat höröllä ja keksivät itse, missä kohtaa sanat kuulostivat vähän puuroiselta. Lauloimme sitten äänityksen mukana ja sitten taas pianon säestyksellä. Monta toistoa, mutta oppilaat eivät tylsiintyneet.
 

 

 

 

 


Ei kommentteja: