lauantai 31. elokuuta 2013

Tietotekniikkaa tunti viikossa?


Minä työskentelen pienellä, viiden opettajan alakoululla. Meillä on vähän alle 100 oppilasta ja 15 oppilasverkossa olevaa pc-konetta. Neljässä luokkahuoneessa on yksi tietokone, johon on on liitetty dokumenttikamera ja dataprojektori. Viidennessä luokassa ovat loput koneet, eli se on tavallaan atk-luokka. Tosin se on myös minun luokkani kotiluokka. Vanhassa kiinteistössä on suurehkoja luokkatiloja ja minulla on vähän oppilaita. Mahdumme hyvin!

Minä olen ollut enenevässä määrin innostunut tvt:n käytöstä opetuksessa jo vuosia. Olenkin ollut onnekas, koska oppilaillani on ollut suora pääsy koneille. Olen jo vuosien ajan myös suunnitellut muiden luokkien tuntejani niin, että hyödynnämme tieto- ja viestintätekniikkaa. Enkä ole toki ainoa opettaja koulullamme, joka ajattelee näin.

Tänä lukuvuonna halusimme varmistaa, että kaikki koulumme oppilaat pääsevät säännöllisesti oppimaan tietokoneen käyttöä ja harjoittelemaan erilaisia sovelluksia. Lukujärjestystä tehdessä minulle järjestettiin jokaiselta luokalta 1-6 yksi viikkotunti äidinkieltä, joka korvamerkittiin tvt:ksi. Olin tästä innoissani, mutta sitten sattui silmiini opetusneuvos Asko Lipon kommentti: "Sitten on kouluja, joissa oppilaalla on vain yhden tai kahden tunnin ajan viikossa mahdollisuus hyödyntää teknologiaa opiskelussa."

No, on Asko Lipon puheessa tietysti pointti. Mutta enpä anna sen nyt masentaa. Nykytilanne on jo huomattava parannus muutaman vuoden takaiseen. Ja olen luottavainen sen suhteen, että etsimällä sisältöjä luokan muusta opetuksesta, integroituvat nämä yksittäiset tunnit kuitenkin hyvin kokonaisopetukseen.

Tämän blogin yläpalkista pääsee tutustumaan luokkakohtaisiin kokemuksiin.


Ei kommentteja: