tiistai 18. marraskuuta 2014

Koodaamisesta, osa 2. Scratch!

Maanantaina koulumme viides- ja kuudesluokkalaiset kokeilivat koodaamista sovelluksella nimeltä Scratch. Olin napannut idean tähän juuri ennen kuutosten tvt-tunnin alkua Facebookista, kun aivot löivät tyhjää miettiessäni tunnin sisältöä. Olin kyllä kokeillut tätä joskus viime vuonna, mutta unohtanut sitten.


Ennätin kokeilla ihan lyhyesti sovellusta välitunnilla ja sainkin kissan siirtymään ruudun toiseen reunaan. Itselleni tyypillisesti uskaltauduin silti ottamaan sovelluksen käyttöön heti oppilaiden kanssa. He kuitenkin omaksuvat tällaisia asioita meitä aikuisia helpommin ja nopeammin. Enkä ollut väärässä, yrityksen ja erehdyksen kautta molemmat luokat tekivät hienoa koodiketjuja ja saivat valitsemansa hahmot tekemään mitä halusivat.


Erityisesti tytöt jaksoivat kokeilla ja yrittää kärsivällisesti. Toki myös moni pojista. Joillakin loppui yritteliäisyys pian ja he keskittyivät leikkimään sovelluksen äänillä. Mutta sen verran vaikuttavasti osa oppilaista osasi miettiä käskyketjuja, että voisin hyvin kuvitella heidän pystyvän koodaamaan monimutkaisiakin juttuja, jos he saisivat enemmän aikaa. Jotkut ilmoittivatkin tunnin päättyessä jatkavansa kotona. 

Tässä on vielä alla minun kahdessa välitunnissa tekemäni esitys. Valitsin siis taustan, lisäsin tuon koiran alunperin mukana olleen kissan kaveriksi ja sain ne liikkumaan ja ääntelemään haluamallani tavalla. Ei vielä mitään kovin hienoa, mutta olen silti tyytyväinen. Koukuttava juttu! Klikkaa vihreää lippua, niin esitys käynnistyy!



Löysin muuten äsken Avoinoppikirja.fi -sivustolta Matti Nelimarkan, Noora Vainion ja Nyyti Kinnusen julkaiseman oppaan ohjelmoinnin alkeista alakoululaisille ja heidän opettajilleen.  Opas on julkaistu avoimella CC-BY-SA-lisenssillä

Kiitos tekijöille! Opas on julkaistu pdf-muodossa ja ladattavissa sivulta. 

Alan olla hyvin innossani tästä(kin). Koodaamista ei tarvitse pelätä! Tämä on hauskaa ja motivoivaa ja sopivia sovelluksia löytyy ilmaiseksi netistä! 

Ei kommentteja: